Welke lastechnieken zijn er?

Toepassingen en materialen

In dit artikel:

Staal, RVS of aluminium lassen
TIG lassen / Tungsten Inert Gas
MIG MAG lastechniek
Elektrode / BMBE (Booglassen met beklede elektrode)Verschillende lasprocessen
Autogeen lassen

TIG, MIG, MAG, Elektrode en Autogeen

Welke lastechnieken zijn er?

Er zijn verschillende soorten lastechnieken door de verschillen in toepassingen en materialen. Iedere lastechniek of lasproces heeft zijn eigen voor- en nadelen. MAG lassen is makkelijker aan te leren als TIG lassen. TIG lassen vereist goede hand-oog coördinatie omdat de lasser met twee handen aan het lassen is. In één hand de toorts en in de andere hand het toevoegmateriaal. Daarnaast is het natuurlijk ook afhankelijk in welke laspositie de las gelegd word, dit kan het lassen aanzienlijk lastiger maken.

→ Staal, RVS of aluminium lassen

De materialen die veelal gelast worden zijn staal, aluminium en RVS. De materialen zijn met verschillende lastechnieken te lassen en het hangt er hierbij vanaf wat voor soort constructie u gaat lassen. Bij constructies waar lange stukken gelast moeten worden word gekozen voor MAG lassen doordat het een snelle lastechniek is. Wanneer er schoon en vetvrij materiaal gelast moet worden aan bijvoorbeeld een auto, motor, tuinhek of meubel past het TIG lasproces het beste. Elektrode lassen wordt veelal gekozen wanneer de lasser mobiel wil zijn waarbij het materiaal niet te dunwandig is.

→ TIG lassen / Tungsten Inert Gas

De lastechniek TIG lassen kan toegepast worden bij staal, RVS en aluminium lassen. Wanneer uw werkstuk een zichtbare las krijgt wordt TIG lassen toegepast. Doordat het een nauwkeurig lasproces is waarbij de lasser veel controle heeft kan er een hele mooie las gelegd worden. Het is geen makkelijke lastechniek, het vraagt veel vaardigheid van de lasser doordat er met twee handen gewerkt word. Het is een schone lastechniek doordat het niet spettert en het kan goed worden toegepast bij dunwandig materiaal.

Wilt u leren TIG-lassen? Bekijk hier de TIG lasopleidingen met diploma of vraag via onderstaand contact formulier meer informatie aan over onze korte TIG lastrainingen.

→  MIG MAG lastechniek

De lastechnieken MIG en MAG lassen wordt vaak in een woord genoemd. De lastechnieken lijken veel op elkaar wat betreft installatie. De draad wordt constant aangevoerd via het lasapparaat, door het slangenpakket, naar de toorts en er wordt gebruikt gemaakt van gas. Het verschil zit in het te lassen materiaal en het type gas. Bij MIG lassen wordt een inert gas gebruikt en worden koper, aluminium en non-ferro metalen gelast. Bij MAG lassen wordt een actief gas gebruikt en on- laaggelegeerde staalsoorten gelast. Ondanks dat het een van de meest toegepaste lastechnieken is kan MIG / MAG lassen alleen in een gesloten omgeving. Het gas moet worden beschermd tegen de wind omdat er anders oxidatie in de lasnaad kan ontstaan.

→ MIG lassen / Metal Inert Gas

Bij de lastechniek MIG lassen word zoals eerder aangegeven een Inert gas gebruikt. Dit is vaak Argon maar in sommige gevallen ook Helium (mengsels).

MIG-lassen zorgt voor een snelle productie van hoogwaardige lassen. Het Inert beschermgas beschermt de boog, wat betekent dat er weinig verlies van legeringselementen en slechts kleine lasspatten zijn.

Wilt u leren MIG-lassen? Bekijk hier de MIG lasopleidingen met diploma of vraag via onderstaand contact formulier meer informatie aan over onze korte MIG lastrainingen.

→ MAG lassen / Metal Active Gas

De lastechniek MAG lassen is een van de meest gebruikte lastechnieken in de staal constructie door zijn hoge productiviteit. Er wordt een Actief gas gebruikt welke in de volksmond menggas wordt genoemd. Dit is vaak een mengsel van Argon en Kooldioxide. MAG-lassen kan in alle lasposities worden uitgevoerd.

Wilt u leren MAG-lassen? Bekijk hier de MAG lasopleidingen met diploma of vraag via onderstaand contact formulier meer informatie aan over onze korte MAG lastrainingen.

→ Elektrode / BMBE (Booglassen met beklede elektrode)

De lastechniek elektrode lassen wordt veelal gebruikt voor reparatie en onderhoudswerkzaamheden. Het voordeel van elektrode lassen is dat de lasser niet los beschermgas hoeft toe te voegen omdat deze bescherming wordt gevormd uit de bekleding elektrode van de elektrode. Na het lassen is er ‘slak’ ontstaan welke de lasser verwijdert met een bikhamer. Een ander voordeel is dat deze lastechniek buiten toegepast kan worden en de lasapparaten ligt in gewicht zijn waardoor het een mobiele lastechniek is.

Wilt u leren elektrode / BMBE lassen? Bekijk hier de BMBE lasopleidingen met diploma of vraag via onderstaand contact formulier meer informatie aan over onze korte BMBE lastrainingen.

→ Autogeen lassen

De lastechniek Autogeen lassen word niet meer zo vaak toegepast als vroeger. Het word nog veel toegepast in de verwarmingsindustrie voor het lassen van leidingen. Net zoals bij het TIG lasproces gebruikt de lasser twee handen. Nu alleen niet voor de TIG toorts maar voor de brander.

Wilt u leren autogeen? Bekijk hier de autogeen lasopleidingen met diploma of vraag via onderstaand contact formulier meer informatie aan over onze korte autogeen lastrainingen.

Conclusie

Zoals u heeft kunnen lezen hangt het van verschillende factoren af welke lastechniek er gekozen wordt. Wilt u professioneel of hobbymatig leren lassen? Dan kunt u bij Lasschool.nl terecht. Afhankelijk van wat u wilt leren en beheersen maken we een traject op maat, wel zo makkelijk!

Wilt u een vrijblijvend adviesgesprek? Neem dan contact op via onderstaand formulier of bel naar 088 – 011 22 00