Pijpfitter cursus

Word pijpfitter

Het pijpfittersvak

Volg de cursus tot pijpfitter

Als pijpfitter assembleer, installeer en onderhoudt je pijpleidingsystemen voor uiteenlopende industrieën.

Je bent hierbij verantwoordelijk voor onder andere het inmeten, slijpen, bevelen en hechten van nieuwe en aangepaste leidingsystemen. Afhankelijk van de industrie kan het gaan om olieleidingen, vloeistofleidingen, gasleidingen en leidingen voor chemische stoffen.

Als pijpfitter tref je de voorbereidingen voor de lasser zodat de las direct gelegd kan worden. Het is jouw taak om de tekening van de pijpleiding goed te interpreteren waarna je de pijp gaat slijpen en bevelen. Wanneer de pijp op de juiste manier is opgelijnd ga je de verbinding hechten.

De theorie

Veiligheid bij pijpfitten.

Tekeninglezen.

Verschillende onderdelen in het leidingsysteem herkennen. Zowel fysiek als P&ID-symbool op een schematische tekening.

Uitleg over flenstypes, appendages en studbolts.

pijpfitter cursus lasschool
De praktijk

Staal of RVS

Een isometrische tekening van een leiding maken.

Met behulp van het VOMI-fitterszakboek een leiding inmeten.

Slijpwerkzaamheden, door het gebruik van een vijl, slijptol en binnentol.

Bevelen van de pijp.

Het maken van hechtlassen.

Controle en testactiviteiten door drukmetingen.

Beoordeling: uitsluitend visueel en door meten.

Doel van de cursus pijpfitter

De opleiding is gericht op het behalen van het Pijpfitter Certificaat Lasschool.nl en het Hechtcertificaat.

Doelgroep

De cursus pijpfitter is bedoeld voor personen die van pijpfitten hun beroep willen maken, maar ook voor pijpfitters die hun kennis en vaardigheden willen uitbreiden.

Harderwijk

Westeinde 100
3844 DR Harderwijk

Inhoudelijk

U leert zowel theoretisch als door oefening in de praktijk

Vooropleiding

Geen vooropleiding benodigd.

Opleidingsduur

De cursus duurt gemiddeld 15 avonden / 8 dagen. Bij een frequentie van één keer per week.

Je kunt de lasopleiding starten wanneer het jou uitkomt.

opleidingslocatie

Lasschool.nl heeft meerdere locaties gevestigd door heel Nederland. Trainingen / lasopleidingen binnen uw bedrijf op aanvraag.

materiaal

Volg de pijpfitter cursus staal of RVS.

afsluiting en certificaten

De cursus wordt afgesloten met een theorie -en praktijkexamen. Bij positief resultaat ontvangt de kandidaat een Lasschool.nl Pijpfitter certificaat en het hechtcertificaat .

pijpfitter cursus

Subsidies

Indien een bedrijf is aangesloten bij de opleidingsfondsen van OOM en de Stichting A+O kan het bedrijf onder bepaalde voorwaarden in aanmerking komen voor aantrekkelijke bijdragen in de scholingskosten. Informatie hierover kan worden aangevraagd bij deze brancheorganisaties. Uiteraard kunnen werkgevers ook gebruik maken van de scholingsaftrek via de Belastingdienst.

opleidingskosten

Voor het aanvragen van een offerte, prijslijst of beschikbaarheid in de planning kun je contact opnemen met onze opleidingsadviseur via info@lasschool.nl of 088-0112200.