Staal lassen

Word lasser

Staal lassen

Staal is een legering van verschillende metalen. De legering van staal is opgebouwd uit ijzer (Fe) met andere elementen zoals Koolstof (C), Mangaan (Mn) en Silicium (Si).
Mangaan en Silicium geven het staal sterkte. Wanneer het aandeel koolstof te hoog wordt krijgt het minder de gewenste eigenschappen. Wanneer je staal met een hoog Koolstof gehalte verhit en snel laat afkoelen wordt het erg bros.

Bij staal is het koolstofgehalte minder dan 2%. Wanneer het koolstofgehalte hoger dan 2% is dan is het gietijzer.

Gelegeerd of ongelegeerd staal

Ongelegeerd staal bevat minder dan 1,8% mangaan en minder dan 0,55% silicium. Wanneer de percentages hoger zijn dan 1,8% en 0,55% dan spreken we van gelegeerd staal.

Andere elementen

In staal komen ook andere elementen voor zoals Fosfor (P) en Zwavel (S). Deze elementen geven staal minder goede eigenschappen en hierdoor wordt de hoeveelheid zoveel als mogelijk beperkt.

Naast bovengenoemde elementen willen we Stikstof (N2) en Zuurstof (O) ook zoveel mogelijk beperken. Stikstof vormt nitrieten wanneer het gebonden wordt aan andere elementen. Ook Zuurstof kan zich aan andere elementen gaan binden, waardoor er oxiden ontstaan.

Legeren

Je kunt het staal dus andere eigenschappen meegeven door het te legeren. Op deze manier wordt ook corrosievast staal (RVS / roestvast staal) gemaakt. Om corrosievast staal te maken wordt het gelegeerd met 18% Chroom (Cr) (minimaal 10,5%) en 8% Nikkel (Ni).

staal lassen

Lasprocessen staal lassen

Je kunt staal lassen met verschillende lasprocessen. Het proces dat je kiest is afhankelijk van van jouw project/ situatie.

Opleidingslocaties

Leren staal lassen

Wil je leren staal lassen? Dat kan! Neem contact met ons op voor een opleiding of korte cursus.

Harderwijk

Westeinde 100