Hoe lang duurt een lasopleiding?

TIG lassen – MIG lassen – MAG lassen – Autogeen lassen – BMBE Elektrode lassen

Met of zonder diploma

Aan het werk als lasser? Je laten omscholen? Of juist nog meer verdiepen? Dit kan al heel snel! In dit artikel ontdek je welke mogelijkheden er allemaal zijn.

Wanneer je een beginner bent en aan het werk wilt gaan als lasser is het vaak een goede keuze om te kiezen voor een opleiding met diploma. Tijdens de opleiding leer je namelijk alle basisprincipes van het lassen. Dit is lastheorie die elke lasser moet beheersen, zoals metalen en hun gedrag bij het lassen, lasnaadvormen en lasfouten. Maar ook onderwerpen over veiligheid en gezondheid komen aan het bod.

Een opleiding met diploma word afgerond met zowel een praktijk- als theorie examen. Je kan er ook voor kiezen om de opleiding af te ronden met een bewijs van deelname of een praktijk verklaring.

Als je al kunt lassen maar wilt leren in een PE, PD, etc. positie te lassen dan kun je een korte cursus volgen. De leerstof wordt dan volledig ontwikkelt naar jouw wensen, wel zo makkelijk!

Dit geld ook als je wilt leren lassen op ander materiaal als dat je gewend bent of een nieuw proces wilt leren voor specifieke werkzaamheden.
Zo’n op maat cursus heeft geen vaste duur, het hangt er helemaal vanaf wat je precies wilt leren.

Opleidingsmomenten

Wil je de opleiding naast je werk volgen en daarom graag in de avonden leren lassen? Of komt overdag juist beter uit? Het kan allebei. Het is namelijk mogelijk om de lasopleiding ’s avonds, overdag of op zaterdag te volgen.

De duur van je lasopleiding is afhankelijk van het opleidingsmoment dat je kiest. Gemiddeld duurt een niveau 1 en 2 opleiding 15 avonden of 8 dagen. Een niveau 3 en 4 opleiding duurt gemiddeld 25 avonden of 10 dagen.

Opleiding op locatie

Gaan er meerdere teamleden op lastraining? Dan kunnen deze ook leren lassen op locatie.

Het voordeel is dat iedereen dan leert lassen op de lasapparaten waarmee gewerkt gaat worden. Daarnaast scheelt het natuurlijk ook veel reistijd.

Bij een opleiding op locatie is het mogelijk om een volledige lasopleiding te volgen maar ook om te focussen op wat er op de werkvloer van belang is. We gaan dan samen het traject bespreken en brengen we de benodigde competenties in kaart waarna er concrete doelen worden opgesteld. Deze doelen worden gemonitord en indien nodig bijgestuurd, hierdoor bereiken we de bedrijfsdoelen en zetten we deze kennis om naar resultaten op de werkvloer.

Hoe lang duurt een lasopleiding

Verschillende lasprocessen

Een lasopleiding of lastraining kan gevolgd worden in de processen TIG, MIG, MAG, Elektrode (BMBE) of Autogeen lassen.

MIG en MAG lassen zijn hierbij twee losstaande leer-processen. Dit omdat staal wel degelijk anders last als aluminium.
MIG lassen = Het materiaal aluminium en Argon gas
MAG lassen = Het materiaal staal en meng gas

Bij beide lasprocessen wordt met de stroombron door de lastoorts een boog getrokken tussen de aangevoerde lasdraad en het werkstuk. De lasboog smelt het basismateriaal dat gelast wordt samen met de lasdraad.

Overzicht van de verschillende lasprocessen:
  • Elektrode lassen (BMBE)

Bij elektrode lassen wordt er geen gebruik gemaakt van beschermgas. Dit wordt gevormd uit de bekleding van de elektrode. De elektrode bestaat uit een metalen kerndraad en een bekleding.
    Bekijk alle elektrode lasopleidingen >>

• TIG lassen

TIG lassen staat voor Tungsten Inert Gas. Met het TIG lasproces kan een mooie, nauwkeurige en schone laskwaliteit worden bereikt. Het TIG lasproces kan worden toegepast in (dunne) plaat of pijp van staal, aluminium en RVS.
    Bekijk alle TIG lasopleidingen >>

• Autogeen lassen

Autogeen lassen is een lasproces die gebruikmaakt van een zeer hete vlam. Tijdens het autogeen lassen wordt er gebruik gemaakt van een speciale brander.
    Bekijk alle Autogeen lasopleidingen >>

• MIG lassen

Bij MIG lassen (Metaal lassen met Inerte Gassen) .

MIG lassen wordt toegepast voor het verbinden van koper, aluminium of aluminiumlegeringen evenals non-ferro metalen welke met inerte gassen worden gelast.
    Bekijk alle MIG lasopleidingen >>

• MAG lassen

Bij MAG lassen (Metaal lassen met Actieve Gassen).

MAG lassen wordt toegepast voor het verbinden van ongelegeerde en laaggelegeerde staalsoorten welke met actieve gassen worden gelast.
    Bekijk alle MAG lasopleidingen >>

lasposities lasschool en iso