mrt 13, 2021 | Lasschool

‘Als mbo’er in de techniek heb je nu meer kansen dan iemand die hoger opgeleid is’

11 maart was het Wereld Loodgieters Dag. Het moment om even stil te staan bij deze onmisbare vakmensen, vindt ondernemersvereniging Techniek Nederland. Want wie bel je als de waterleiding kapot vriest of de verwarming het niet meer doet? Juist. Tegelijkertijd is er nog altijd een groot tekort aan loodgieters, net als aan andere technische vakmensen.

Meryl Hengeveld (28) vindt het terecht dat er een Wereld Loodgieters Dag bestaat. Zelf draait ze nog niet zo heel lang mee in het vak, maar ze ziet wel dat loodgieters – tegenwoordig ook wel sanitair-installateurs genoemd – nog te vaak worden ondergewaardeerd. ,,Veel mensen denken: ‘oh, het is maar een loodgieter’. Maar als we geweest zijn, zijn ze ontzettend blij.”

Wachtrijen

Doekle Terpstra, voorzitter van Techniek Nederland, had een paar jaar geleden nog nooit van de speciale dag gehoord. Maar hij grijpt de gelegenheid nu graag aan om te benadrukken hoe belangrijk loodgieters eigenlijk zijn. ,,Het is de uitgelezen kans om te zeggen: prijs het vakmanschap en erken dat deze vakmensen belangrijk zijn.”

Volgens Terpstra hebben we het in Nederland eigenlijk tot nu toe niet goed aangepakt. De vakman heeft structureel te weinig lof gekregen. ,,We denken dat het een uitstervend beroep is, dat is zeker niet zo. We hebben ze juist overal nodig, bij de aanleg van windparken tot in het keukenkastje.”

We denken dat het een uitstervend beroep is, dat is zeker niet zo. We hebben ze juist overal nodig.

Doukle Terpstra

Nederland telt in totaal 150.000 vakmensen, onder wie 16.000 loodgieters. Maar dat zijn er bij lange na nog niet genoeg. ,,Vijf jaar geleden was er nog een tekort van 800 loodgieters, dat is nu opgelopen tot 1600.” Terpstra vreest voor wachtrijen bij de loodgietersbedrijven zolang het tekort niet is opgelost. ,,Dat betekent dan dat je niet morgen aan de beurt bent als je een nieuwe badkamer wilt of er iets met de dakgoot of warmwatervoorziening aan de hand is.”

Zolang er niet voldoende jongeren voor een technische opleiding kiezen, zullen deze tekorten blijven bestaan, zegt Terpstra. ,,De opleidingen zijn aantrekkelijk, maar ze kiezen er te weinig voor en dat hebben we deels aan onszelf te danken. We hebben het algemeen vormend onderwijs zoveel belangrijk gemaakt dan het beroepsonderwijs. Ouders lijken hun kinderen het liefst naar de havo of het vwo te sturen zodat ze daarna kunnen gaan studeren. Terwijl je als goed opgeleide mbo’er in de techniek tegenwoordig een betere kans op de arbeidsmarkt hebt dan iemand die hoger opgeleid is.”

Bron: Ad.nl