Elektrisch lassen

Booglassen met beklede elektrode

Word elekTRISCH lasser

Volg de elektrisch lassen lasopleiding

Elektrisch lassen, ook wel lassen met beklede elektrode of elektrode lassen genoemd, is een veelgebruikt lasproces.

Het voordeel van elektrisch lassen is dat de lasser mobiel is, want er wordt geen gebruik gemaakt van gas. Bij andere lasprocessen wordt las gas onder andere gebruikt om het smeltbad te beschermen. Ook bij elektrisch lassen dient het smeltbad beschermd te worden van invloeden van buitenaf (zoals zuurstof). Dit gebeurd bij elektrisch lassen door de bekleding van de elektrode. Wanneer de lasrups is gelegd dient de lasser met een hamer de ‘slak’ (gestolde bekleding) van de las af te slaan met een hamer.

Beklede elektroden

De elektrode bestaat uit twee delen, namelijk de kern (metalen draad) en de bekleding (mantel). De lasser kan met elektrisch lassen verschillende materialen lassen en daarom kan de kern bestaan uit o.a. constructiestaal, aluminium en RVS. Afhankelijk van de toepassing kies je voor de juiste bekleding. Deze mantel kan ook weer uit veel verschillende soorten materialen bestaan zoals bijvoorbeeld CaCO3 (calciumcarbonaat) of titaniumdioxide (TiO2).

Elektrode zijn verdeeld in drie hoofdgroepen. Rutiel, basisch en cellulose.

Het voordeel van rutiel elektroden is dat het een stabiele en goed controleerbare vlamboog heeft. Door de zachte vlamboog heeft de lasser vrij weinig last heeft van lasspetters. Rutiel is de meest toegepaste elektrode. Hij heeft een zeer goede slaglossing wat zorgt voor een strakke las. Ze worden gebruikt voor ongelegeerd staal.

Het voordeel van de basische elektrode is dat de slak snelstollend is, hierdoor kun je lassen in alle lasposities. Dit komt door de ijzerpoeder in de mantel. De las wordt minder strak als bij de rutiel elektrode, daarentegen geeft het het lasmetaal goede mechanische eigenschappen. De elektrode bevat weinig waterstof en heeft daarom een lage gevoeligheid voor koud scheuren van de las. Ze worden vacuüm verpakt geleverd omdat ze vocht aantrekken. Ze zijn geschikt voor kritische lassen en hebben een gemiddelde inbrandingsdiepte.

Het voordeel van cellulose elektroden is dat het in een korte tijd zorgt voor een diepe inbranding in alle lasposities. Cellulose elektroden worden gebruikt voor o.a. het lassen van het neergaand lassen van grondlagen, voornamelijk pijpleidingen.
Het nadeel van cellulose elektroden is dat er veel lasrook vrijkomt tijdens het lassen.

Opleiding met diploma

NIL erkende lasopleiding van niveau 1 t/m 4.

NIL Diploma: theorie- en praktijkexamen
NIL Praktijkverklaring: alleen praktijkexamen

Korte lastraining

Leer de beginselen van elektrisch lassen.

De lasverbindingen en lasposities zijn in overleg, hierbij kun je aangeven wat je graag zou willen leren.

lasopleiding Zwolle

Dagopleiding

Op korte termijn je opleiding afronden? Behaal in 8 weken een NIL niveau 1 of 2 diploma.

Avondopleiding

Je lasopleiding volgen naast je drukke baan? Volg je lasopleiding in de avonduren.

Zaterdag opleiding

Je werk en privé prettig combineren met het volgen van je lasopleiding.

Harderwijk

Westeinde 100
3844 DR Harderwijk

Eindhoven

Ekkersrijt 1416
5692 AK Son

Opleiding op locatie

Les in je eigen werkplaats op je eigen lasapparaten.